søndag den 1. oktober 2017

Blog del 2

Jeg har fundet Kahoot som et interessant it-baseret undervisnings værktøj – noget jeg helt bestemt skal have implementeret i min undervisning som et differentierende redskab.
Kahoot er en online quiz, hvor man ser spørgsmålene og svarmulighederne på en tavle og svarer med sin smartphone – spørgsmålet vises kun på tavlen og kræver derfor fysisk fremmøde for den enkelte elev.

En kort intro
:
1. Quizzen startes på smartboardet
2. Eleverne logger ind på kahoot.it på deres smartphone med koden fra smartboardet
3. Eleverne indtaster deres eget navn.
4. Jeg eller eleverne styrer quizzen fra smartboardet, hvor spørgsmålene vises
5. Eleverne svarer via deres smartphone
6. Det rigtige svar vises på smartboardet
7. Point og stillingen vises på smartboardet

Hvordan laver jeg så en Kahootquiz?
Der er tre muligheder, når jeg starter en Kahoot:
o Quiz
o Diskussion
o Spørgeundersøgelse

Der er egentlig ikke så stor forskel på de tre typer. Det er samme program og samme fremgangsmåde. Der er en lille forskel i udførelsen/begrænsninger/muligheder.

Quiz: Her vil jeg kunne stille lige så mange spørgsmål jeg vil, og svarene kan være forkerte eller rigtige. Jeg kan selv bestemme, hvor mange svarmuligheder der er, og jeg kan selv vælge, hvor mange rigtige og forkerte der er. Der gives point for at svare rigtigt og svare hurtigt.

Diskussion: Her kan jeg kun stille ÉT spørgsmål. Jeg kan selv vælge hvor mange svarmuligheder, der skal være. Svarmulighederne er ikke rigtig eller forkert. Jeg kan vælge at vise en video fra Youtube, som skal sætte gang i diskussionen. Tanken er altså at eleverne samtaler og diskuterer ud fra spørgsmålet.

Undersøgelse: Minder meget om de to øvrige. Her er spørgsmål med svarmuligheder, men der er ikke rigtigt og forkert, og der gives ikke point.

For alle tre muligheder gælder, at der efter hvert spørgsmål vises søjler over hvordan spillerne har svaret, det er her jeg kan få min viden til en differentieret undervisning.

Der uanede mængder af muligheder og ideer med Kahoot. De muligheder, jeg ser som bedst egnet for mine elever er:

Elevquiz:
Hvor eleverne udvikler deres egen quiz i forbindelse med de læringsmål de har. En quiz over det emne, de netop har arbejdet med.
Elevproduktionen er guld værd og en super evalueringsform.

Lærerquiz
:
Hvor jeg som lærer laver en quiz, hvor det synliggøres overfor eleverne, hvad de skal kunne. Det kan være opstart til et emne, eller det kan være mere traditionelt som afslutning og evaluering. Jeg forestiller mig, at de er engagerede så snart der er tale om spilbaseret læring.

Tjek ud:
Et lille “tjek ud” i slutningen af en time er en fin opsamling. Her kan der eksempelvis stilles tre korte spørgsmål i tilknytning til timen.


Man kan jo være heldig at banke eleverne i deres egen quiz ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar