søndag den 1. oktober 2017

Blog del 1

Jeg har været uddannet tømrer i 10 år, og har været ansat på EUC Sjællands tømrerlinje i 5 år, hvor jeg hovedsageligt underviser på GF2. Når jeg modtager eleverne her, er det første gang de stifter bekendtskab med et af de mest væsentlige værktøjer i resten af deres læretid; tegneprogrammet AutoCAD, et digitalt værktøj. Det er en modtagelse af op til 30 elever på holdet, og jeg oplever store udfordringer med at ”nå alle” og dermed få skabt et overblik over elevernes faglige niveau, samt deres kendskab, og evner til brug af it generelt.

Selvom jeg som faglærer er opmærksom på mine elevers forskelligheder, formår jeg ikke altid at tilrettelægge en undervisning, der i en tilstrækkelig grad tilgodeser elevernes styrker, svagheder og behov – med hvad er tilstrækkeligt?

Det er en interessant diskussion, en diskussion jeg ser som uden en facitliste, for hvordan en differentieret undervisning skal se ud – der vil være en utømmelig tankevirke for hvilke muligheder for differentiering der er. Og jeg ser heller ingen øvre grænse for, hvad en elev kan få ud af en differentieret undervisning, der vil altid være potentiale for større udbytte. Jeg ser derfor et spændende – om end stort – arbejde i fortsat og uendeligt, at arbejde med at kvalificere min differentierende undervisning.

En ting er sikkert – undervisningsdifferentiering kræver en engageret lærer – en som er optaget af, at finde ud af hvordan deres elever lærer, og ved udnyttelse af denne viden, kunne planlægge og gennemføre en god undervisning.

Og jeg føler mig engageret – og
”nysgerrig på hvordan jeg får skabt et overblik, synliggjort og tilgodeset elevernes individuelle faglige niveau, med et tilrettelagt differentierende undervisningsforløb”,
hvorfor jeg ofte tager mig selv i at tænke over min målsætning, inspiration og rammen for min undervisning. Noget jeg som faglærer er nødt til at have styr på, for at kunne få differentieret min undervisning bedst muligt.

Får jeg formuleret min overordnede målsætning for et undervisningsforløb, med min viden om mine elevers forudsætninger og potentialer? En målsætning der skal holde mig på sporet og inden for den - og eventuelt overskridende den - formulerer eleverne i samarbejde med mig deres egne målsætninger for deres læring. Skriftligt formulerede målsætninger har vist sig at fastholde både mig og mine elever bedst.
Får jeg inspireret og udfordret mine elever bedst muligt? Vil jeg gennem digital læring, såsom Kahoot læringsquizzer med fagligt indhold, virtuelle ekskursioner ud i verden, ved at vise dem instruktionsvideoer og meget andet der kan åbne en verden for dem, pirre deres nysgerrighed og deres lyst til at gå på opdagelse og at eksperimentere, kunne inspirere og udfordre dem yderligere?

Får jeg skabt de bedste rammer for mine elevers læring? Et rammesat tidsforløb, hvori jeg stiller dem opgaver, værktøj, computere, andet materiale, samt alle slags undervisningsmidler til rådighed for eleverne til videre bearbejdning. En ramme der lader den enkelte elev i evt. samarbejde med andre, forfølge sine mål og bearbejdet stoffet som eleven trives bedst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar