søndag den 1. oktober 2017

Blog del 3

Alle har forskellige forudsætninger for at lære. Derfor skal jeg som faglærer differentiere og tilrettelægge min undervisning, så den tilpasses den enkelte elev.

Jeg skal for at møde eleverne på deres faglige og sociale ståsted, sikre at min undervisning er tilpasset til den enkelte elevs faglige niveau. Når jeg som faglærer planlægger et undervisningsforløb, kigger jeg blandt andet på elevernes faglige niveau, interesser og arbejdsmåder. Ved at fokusere på elevernes individuelle forudsætninger, får jeg et godt afsæt til at planlægge en undervisning, som møder alle elever dér, hvor de er, og som udfordrer dem på en passende måde.

Det kan være en svær opgave at tilpasse al undervisning til hver elev, men jeg har som faglærer en række metoder, som jeg kan benytte sig af, og jeg er gennem dette modul blevet introduceret for yderligere, som jeg har stor tiltro til og ser som spændende at få implementeret i min undervisning når jeg kommer tilbage. Undervisningsdifferentiering med it!

Digitale teknologier giver mig som faglærer mulighed for at skræddersy opgaver individuelt til hver elev, eller samle mine elever i mindre grupper på samme faglige niveau, som så får ens opgaver. Og med de digitale læremidler på min arbejdsplads stillet til rådighed med computere, smartboardes, samt elevernes naturlige interesse for teknologiske gadgets i lommen i form af smartphones, er vejen banet mod en videreudvikling af min differentierede undervisning.

Kahoot, Youtube og sociale medier giver mig som faglærer gode muligheder for at gøre mine krav og forventninger til den enkelte elev tydelige. It er også et godt evaluerings værktøj – eksempelvis kunne nævnes en elevquiz via Kahoot – eller et digitalt spørgeskema i quizform. Jeg kan som faglærer lave en lærequiz gennem Kahoot, hvorigennem jeg kan følge med i mine elevers arbejde og rådgive dem løbende.

Digitale teknologier som eksempelvis Kahoot giver mig mulighed for at lade eleven få medindflydelse på sin egen læreproces og lade dem vejledes tæt undervejs i forløbet, hvilket skaber gode forudsætninger for at styrke motivationen og øge læringen hos eleven.

Jeg vil som faglærer undervejs i et it forløb kunne se efter tegn på læring hos eleverne, og såfremt en elev ikke viser tegn på, at han eller hun er i gang med at lære, hjælpe læreprocessen på vej ved at tilpasse undervisningen endnu bedre til eleven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar